Sunday

Pohon Matahari Sunflower (Helianthus annuus)

Mmm lama juga tak update blog ni...buzzzy selalu, tetapi hal bercucuk tanam memang tak bolih diketepikan walaupun sakit atau buzzzzzy, Masa berkebun memang ada walau macamana buzzzzy, cuma update blog je nanti nanti aje.

Pertama kali taman pohon bunga Matahari. Benih yang dibeli dari Tanamsendiri.com, Encik Iskandar. Beberapa bulan yang lalu setelah mendapat kiriman dari Encik Iskandar, saya terus menyemainya, setelah beberapa bulan kegembiraan bila melihat Pohon Matahari tumbuh dengan baiknya.  Tak sangka juga pohon Matahari ni membesar dengan cantik, seronok juga melihat bunganya. Jiranku juga suka melihatnya, mereka hairan juga kenapa saya menanam pohon matahari sebab selalunya saya menanam sayur sayuran serta herba. Jawapan saya pada mereka pohon Matahari juga mempunyai keistimewaannya dan berkhasiat tu sebab saya tanam.




Info mengenai Pohon matahari ketika blogwalking tempoh hari saya dapati khasiatnya banyak, dianataranya  untuk mengubati penyakit darah tinggi. Antara kaedah-kaedah yang diketahui mujarab untuk menurunkan tekanan darah tinggi,  sakit kepala, pening pening begitu juga untuk meredakan asma, ianya dengan merebus kelopak bunganya yang kuning tu dan air rebusannya diminum.

Bijinyapula untuk melawaskan proses pembuangan air kecil dan besar. Ia juga dapat mengubati batuk dan radang buah pinggang. begitu juga dengan akarnya direbus dan diminum ubat sebagai julap dikatakan untuk sembelit dan juga untuk mengubati sakit perut. InsyaAllah nanti nak juga cuba bila migrane atau pening pening bolih cuba minum air rebusan kelopak bunga Matahari ni, tak cuba tak tahu...dah cuba sekiranya ok bolih tanam beberapa pohon Matahari lagi.



Bila hujan selalu beginilah bunganya tunduk je...semoga dapat tuai kuacinya nanti, separuh dibuat makan separuh buat benih...tanam lagi....


No comments:

Post a Comment