Friday

menanti benih yang disemai

Berkebun bercucuk tanam memerlukan kesabaran menantikan hasilnya. Bagaimana bila melihat tumbuhan benih itu menjadi si inci demi seinci riang tak terhingga. Pasti akan tersenyum melihat tumbuhan yang membesar. Disirami dengan air dan dibajai digemburkan tanahnya pasti tumbuhan itu akan membesar dengan elok. Sentuhan tanganku pada pada pohon pohon kecil ini sambil tersenyum keriangan, keriangan betapa keindahan melihat pohon pohon yang disemai membesar dan menjadi dan membesar seinci demi seinci. Terkadang ada jua benih yang disemai gagal atau pohon kecil itu dimakan olih siput ataupun serangga...namun happy juga kerana ada juga serangga sudi memakan pohon kecilku...berfikiran positive...sedekah kepada haiwanlah jawabnya.




nilah yang dikatakan hobby...bercucuk tanam, baru mula nak menumpukan perhatian dan minat sepenuh masa, belum ada masa nak beli barang barang keperluan kits semaian....asal bolih je lah taburkan benih kat tanah yg didalam bakul atau dulang..siram air hari hari....lalu tengok ia bercambah dan membesar menjadi pohon sekecil ini. bestnya...

2 comments:

  1. salam
    sy ni minat berkebun, tp tak tahu cranya, melihatkan anak-anak benih di atas mengingatkan saya pada benih yg saye semai
    masalahnye, bila anak benih mula membesar dalam 3-4cm panjang, saya tak tahu nak buat ape
    nak letak pada pancaran matahari ke, nak biarkan suhu yg sejuk ke, airnye perlu sekadar lembap atau macam mane

    ReplyDelete
  2. Maaf lambat reply. Saya baru juga bermula berkebun. selalunya cuba dan lihat perkembangan pohon atau anak anak benih itu (trial and error) dah cuba buat journal tapi tak berminat pulak nak menulis...so saya lebih suka memerhatikan pohon tu buat sesuatu. Blog Encik Iskandar, www.tanamsendiri.com banyak memberikan nasihat dan berkongsi ilmu cuba blog walking kesitu. Saya pun cari ilmu disitu dan blog walking.

    ReplyDelete