Sunday

Bunga Telang


Benih yang dibeli dari Tanamsendiri.com. Sabar betul ketika menunggu tumbuhnya pohon telang ni membesar...bila dah naik seronok melihatnya. Tak sangka pohon ni ada banyak khasiatnya. ketika blog walking, info tentang pohon ni banyak juga, yang saya dah cuba Daun serta bunga telang ni saya isikan didalam bantal kecil kemudian buat alas kepala ketika tidur...relax...je...tidurnya melayang lenyak gitu. sakit kepala pun kurang, khasiat yang lain belum cuba lagi.


Dah merumpun naik pohon ni memanjat kat tiang PCV ni, yang sebelumnya saya tanam kacang panjang dan pohon peria di biarkan memanjat bila dah cabut pohon tu tanam lah pula pohon Telang ni....lagi menarik bila ia berbunga, cantik. Pantang berbunga saya petik...keseronokkan memetik bunga serta daun ni je... bila pula nak biarkan dia berbuah ye?....nantilah ye...

dah banyak kali tuai bunga Telang ni, Pertama kali masakkan air sirap hanya taruh bunga telang je tetapi bila kali kedua masakkan untuk Suami dan puteraku, saya buat saya buat air sirap bercampur dengan daun pudina, sedap ada rasa rasa mint. untuk Ibu dan ayah pula... mmm tak lah taruh gula tapi saya masakkan air bersama bunga Telang ni dan daun stevia. Ibu suka. 

Air sirap Bunga Telang berperisa mint dapat setengah botol... baru tadi masak....dah minum sedappppp..

No comments:

Post a Comment