Thursday

Pucuk pucuk daun sayuran serta taugeh - microgreen leaves


Banyak benih yang dibeli dah terkeluar dari bungkusan dan tercampur aduk antara benih benih sayuran. Apabila dah bercampur saya tak pula cuba mengasingkannya tapi cuba trial and error tanam  micro salad vegetable. Blog walking digoogle untuk cari tahu, bila dapat tahu ia banyak khasiatnya apalagi trial and error. 

AlhamdulillahiRobbil'Aalamiin, syukran dah selamat di tuai sedikit pucuk pucuk daun ni yang dipanggil micro green leaves -vegetable-salad. Sedap dibuat ulam, salad ataupun dicampur dengan nasigoreng...pasti sedap dan berkhasiat. 


Selain cuba menanam microgreen leaves, saya mencuba sprouting bean iaitu kekacangan dijadikan taugeh. Untuk permulaan saya cuba kacang hijau dulu...hanya menggunakkan air dan cahaya dan bekas. sekiranya berjaya bolihlah jadikan bijirin kacang untuk dibuat taugeh

cara menanam microgreen leaves ni pun mudah, tanah pun sikit aje diisi dalam bekas, tanah diisi dalam bekas  seinci dua kemudian tekan biarkan rata lepastu tabur je benih menutupi tanah tabur sedikit lagi tanah menutupi benih...sedikit je..ala syarat je gitu dah pun bertanam microgreen leaves. Siram gunakan air tapisan atau air mineral water saja... spray aje air tu kat tanah tapi tak bolih basah sangat, dua tiga kali spray agar tanah tidak kering...dah tu jengok jengoklah selalu.. seronok menanam  dan  melihat ia bertumbuh dengan subur. Pucuk sayur yang banyak khasiatnya.

No comments:

Post a Comment