Sunday

Kacang Panjang Renek

Kebahagiaan bila dapat beli benih panjang renek dari Encik Iskandar, tanamsendiri.com. Selalunya saya menanam kacang panjant yang jenis memanjat, disebabkan tiada temapt dan banyak sangat semut kat pohon Kacang panjang tu,cuba cuba tanam yang jenis renek pulak. Seronok pulak bila melihat kacang panjang ni mengeluarkan buah yang banyak. Puteraku sukalah sesangat memetiknya bila dia nak goreng nasi dia. Kacang panjang ni favourite dia, pantang ada yang panjang sikit dia tuai bersama sayur sayur yang lain untuk digorengnya dengan nasi. Kesian Puteraku ketika saya sakit dia tuai sendiri sayur sayuran untuk digoreng. Masak sayur goreng, telur dadar dan sambal tumis pun dah cukup untuk dia...AlhamdulillahiRobbil'Aalamiin kenyang juga dia makan, tak cerewet, pada hal dulu susah nak makan sayur, sejak saya suka tanam sayur ni semua sayur dia makan..



 Tuai kacang panjang, daun kemangi serta daun kesom



Yang ni ketika baru baru tanam satu pasu tiga anak pohon kemudiannya saya asingkan satu pasu dua atau satu je pohonnya. Trial and error...kekekk... bila dah besar pohon ni bukan saja saya suka malahan puteraku  pun suka, diminta suruh tanam lagi, saya pun ajak dia sekali bercucuk tanam.....BESTNYE






berjuntai juntai kacang ....seronoknya bila melihat pohonku menghasilkan kacang panjang serta subur pohonnya.

3 comments:

  1. Salam kak Yanna.. akak xsihat? patutlah lama tak update blog.. segar2 semua pokok akak.. Alhamdulillah.. Nurul suka bunga matahari tu.. Terima kasih kongsi khasiat kegunaannya.

    ReplyDelete
  2. AlhamdulillahiRobbil'Aalamiin.Syukran. sihat dah. terima kasih prihatin.

    ReplyDelete
  3. asskum nak tnya kat mna nak dapatkn benih kacang panjng renek

    ReplyDelete