Friday

Pokok Ketumbang air


 ketumbang air or Peperomia pellucida tumbuhan ini senang membiak dan tumbuh merata dikawasan halaman dan didalam pasu yang lembab dan teduk. 

Nampak je macam rumput yg tak berguna...dulu buang je tetapi bila baca article dari Tanamsendiri.com barulah tahu bolih dimakan buat ulam dan masak air. Kemudian jiran depan rumah pun beritahu ia berkhasiat dan bermanfaat untuk kesihatan. Baru baru ni terbaca pula mengenainya dari http://kasihilmar.com/2013/04/14/ketumpang-air

Pokok yang kecil lagi lembut....Daunnya sepeti jantung, macam juga seperti sireh. Ada juga yang mengatakan pokok ni sireh cina. buah yg bulat kecil bila dah matang berwarna hiaju dan bila dah hitam dah bolih buat benih. 
khasiat dan manfaatnya air rebusannya bolih diminum utk sengal sengal badan dan lengun tulang. daunnya juga sekiranya dilumatkan disapukan kat kepala untuk menghilangkan deman dan sakit kepala. So far saya selalu je makan buat ulam dan masak tumis air. Darling Suamiku makan untuk sakit sengal badan, bila dia makan sengal berkurangan. 

Jiranku pula kata daun ni juga bagus untuk sakit tangan dan mulut...makan gitu je, tahun lepas ada anak anak tu sakit mulut dan tangan tak gi clinic mereka cuma makan daun ni je...so far ok...begitulah cerita pengalaman jiranku.



No comments:

Post a Comment