Friday

Adenium plant, pokok kemboja Jepun/Cina or dessert rose

Wahhh....tengok pokok bongsai.  Pokok ni kepunyaan kakak Ah Moi sebelah rumah, pokok ni dijaganya sudah melebih 10 tahun cantik.... macammana bonggol nya tu jadi macam tu tak tahu pulak....mungkin species ia berbonggol... tapi kalau dilihat lihat memanglah cantik juga... few year back cuma admire je pokok kak Ah moi tu, Berberapa bulan dia kemaskan akarnya  keluarkan dari pasu dan kemudian masokkan kembali... tengok je ler, sebab tak minat sangat.



Tengok tu berderet pokok Adenium Kak  Ah Moi tu. Yang putih cantik yg pink pun  cantik juga. Kak Ah Moi izinkan pokoknya disanp. 

.



Ni ler benih adenium berbunga putih diberi olih Kak Ah Moi sebelah rumah....rezeki hari itu ler saya dan kawan (jiran depan rumah saya), kami diberi benih Adenium olih kak Ah Moi. Tak tunggu terus ditanam... masa tu sememangnya tak tahu macam mana nak tanam. Kawan kita tu pun tak tahu juga, eh! eh!seronok betul dia ketawakan saya bila, satu 1 benih ditanam vertical lagi 2 ditanam horizontal. Saya beritahu pd dia cuba mah....trial n error.... later see the result ah.....see which one come out first. ..no harm trying mah..."  dah tanam dispray air.... biar kan wait n see.


Lagi 2 biji benih berikan pada darlingku utk dia tanam diofficenya. Setelah beberapa hari yg tegak dah bercambah. Saya pun baringkan ia....kerna check dgn Mr Google. .. kebanyak mereka yg menanam benih ni horizontal. Play chit sikit ler.... apa apa pun tunggu je  sehingga ia berdaun dan bongol nya keluar. Tetiba mula minat pulak nak tanam pokok ni. 



tak pun sampai seminggu dah bercambah ketiga tiga yang saya tanam tapi yang satu saya cabut dan buangkan sebab ia tak elok nampak ia kuning je... tak hijau, so cabut buang ler. Dah mengeluarkan dua helai daunnya... sesukalah sangat. Sabor je ler menunggu.. Sementara itu baca serba sedikit mengenai bagaimana cara menjaga pokok ni. Mmm kelihatan tak susah sangat...ia sukakan panas dan tak suka air bertakung.... lebih suka pasir, serkam bakar dan cocopeat. Ok lah tu semua tu memang ada tersimpan dan digunakkan untuk tanam pokok pokok selain dari tanah bakar dan tanah liat.




No comments:

Post a Comment