Wednesday

Cermai Mekah / cermai Belanda


Cermai Belanda,  ada juga yang menamakannya cermai mekah, cermai pantai ataupun Surinam Cherry, Brazilian Cherry, or Cayenne Cherry, nama Scientific : Eugenia uniflora. Kenapa dipanggil cermai Mekah saya pun tak tahu kenapa, kerna pernah surf kat blog ;(  (lupa pula nama website tu) dan mereka menamakannya cermai mekah. 
Cermai mekah.ni rasanya kelat ketika hijau, masam ketika ia berwarna merah, bila dah berwarna hitam ia masam masam manis. Buah ni bolih dimakan gitu je. Tu petik buah yang merah, terkelip kelip mata makan...masammm, bila rasa yang hitam ok... manis, sekiranya ada banyak bolih lah dibuat jem, nak dijerukkan pun bolih juga. 




Pokok Cermai Belanda ni baru beberapa bulan umurnya, bercabang cabang. Nak tunggu berbuah kenalah sabor menunggu 1 tahun ke 2 tahun kot. Saya semai dari biji so lambatlah sikit ia nak berbuah.

Khasiat dan manfaatnya untuk kesehatan karena ia kaya dengan zat vitamin yg dipercaya dapat meredakkan berbagai penyakit : 
Daunnya apabila ditumbuk akan mengeluarkan minyak, digunakan sebagai pengusir serangga, anti nyamuk juga ni. Daunnya digunakan sebagai obat sakit perut, meredakkan demam, 

Buah ceremai belanda dimanfaatkan untuk menurunkan tekanan darah tinggi dan kolesterol dan tekanan darah, cirit birit dan banyak lagi.  

Ranting pokok yang dah tua ni sangatler kuat dan liat untuk dipatahkan, bolihlah dibuat tongkat, ada juga yang buat tasbih, apa apa pun terpulang lah pda individu. 

Pokok Cermai Belanda ni sangat ideal untuk dibuat bonsai. 




2 comments:

  1. wah bagus sekali manfaatnya ya.. terimakasih untuk artikelnya, pembahasan yang cukup menarik

    http://tokoonlineobat.com/obat-kanker-payudara-alami/

    ReplyDelete