Wednesday

Keindahan bercucuk tanam

AlhamdulillahiRobbil'Aalamiin, Syukran. Indah sungguh bercucuk tanam berkebun walaupun tanah yang ada tak seluas. Apa yang ada itulah kita mulaikan bercucuk tanam.

Begitu lah keindahan alami, fitrah semulajadi rahmat dari Allah Azza Wa Jalla untuk kita nikmati. Betapa kasih dan sayangnya Allah Azza Wa Jalla pada semuan penduduk bumi tersedia indah dan mudah, samada kita ingin mengenalinya dan mengambil tahu info mengenainya dan keyaqinan terhadap apa yang telah diberikan itu terpulang pada individu. Ia tidaklah semahal tidak juga sesakit diguris dengan pisau...hanya sekedar tulang empat kerat, jari jemari yang mengotori tangan mengauli tanah, berpeluh peluh menghadapi sinaran matahari ketika berkebun, luka dan ruam akibat gigitan serangga...itu semua adalah lumrah pekebun yang suka bercucuk tanam dan ia adalah suatu ibadah dan riadah. Apabila bercucuk tanam banyak manfaat untuk kita, selain dapat menikmati tuaian, dapat juga vitamin D dari matahari...tak lah payah gi suntan. 

Bila berkebun barulah tahu nama pokok itu, pokok ini serta sibuk ler pula cari apakah khasiat dan manfaatnya. Apabila kita banyak membaca banyak ler info yang didapati tetapi ia akan hilang begitu saja sekiranya kita tak mencubanya. Ia akan tinggal kenang kenangan saja, cerita diangin lalu yang singgah sebentar kemudian berpergian entah kemana. 

Pengetahuan tentang khasiat serta manfaat yang diberikan olih kawan kawan serta blogger dan juga buku buku herba yang saya baca. Pengalaman mereka memakan pokok pokok herba dan sayur sayuran, mereka berceritakan tentang kejayaan selepas memakan herba herba serta sayur sayuran, lalu muat turunkan diblog ini. Begitu juga pengalaman saya memakan herba herba serta sayur sayuran. Best ler sesangat berkebun ni, bercucuk tanam sangat mengembirakan dan senantiasa memberikan satu kejutan dan senyuman yang terindah dan tidak pernah mengeluh pun kepenatan walaupun berpeluh peluh, jari jemari kotor.

Pengalaman mengajar kita untuk berdoa, berdikari, berusaha, bertawakal, bersabar dan redha diatas ketentuan Allah Azza Wa Jalla. Menanti pokok yang disemai bercambah ketidak, membiak ketidak, berbunga, berbuah dan banyak lagi... yang penting kita dah berusaha memberikan yang terbaik dengan menyirami dan membajainya...so senyum jelah selalu lihat pokok pokok itu. Nikmati keindahannya.


No comments:

Post a Comment